Ajankohtaislistaus
6.10.2026

Työmarkkinoiden keskusjärjestöt ovat 6.10.2026 käsitelleet ja hyväksyneet ehdotuksen vuoden 2027 yksityisalojen työeläkevakuutusmaksuksi. 

Sosiaali- ja terveysministeriö vahvistaa työeläkevakuutusmaksun perusteet työeläkevakuutusyhtiöiden hakemuksesta ja antaa asetuksilla työntekijän työeläkevakuutusmaksun ja yrittäjien työeläkemaksun määrät marraskuussa. 

Työmarkkinoiden keskusjärjestöjen käsittelemän ehdotuksen mukaan vuonna 2027: 

  • TyEL-maksu on 24,4 prosenttia maksun perusteena olevista palkoista. Maksu on samalla tasolla kuin 2026.
  • Työnantajan maksu on keskimäärin 17,10 prosenttia maksun perusteena olevista palkoista.  
  • Työntekijän maksu on 7,30 prosenttia. Maksu on samansuuruinen kaikille ikäryhmille.  

Yrittäjien YEL- ja MYEL-eläkemaksu ilman alennuksia on TyEL-maksun suuruinen eli 24,4 %. Myöskään yrittäjien eläkemaksun tasoon ei tule muutosta vuoteen 2026 verrattuna  

Eläketurvakeskus (ETK) on lakisääteinen työeläketurvan kehittäjä, asiantuntija ja yhteisten palvelujen tuottaja.