Sosiaalivakuutusmaksut Suomessa
Suomessa lakisääteistä työeläketurvaa ja työtapaturma- ja ammattitautivakuutusta hoitavat yksityiset vakuutusyhtiöt. Työttömyysvakuutusta hoitaa Työllisyysrahasto. Työnantajan sairausvakuutusmaksu ja vakuutetun (työntekijän) sairausvakuutusmaksu puolestaan maksetaan Verohallinnolle.
Työnantajan tulee ottaa työeläke- ja työtapaturma- ja ammattitautivakuutukset valitsemastaan yhtiöstä.
Työntekijän sosiaaliturva
Suomessa työnantajan tulee järjestää työntekijänsä sosiaaliturvaan liittyvät vakuutukset. Tämä koskee sekä suomalaisia että ulkomaisia työnantajia. Sosiaaliturvan rahoitukseen osallistuvat sekä työnantaja että työntekijä.
Kun työntekijä työskentelee ulkomailla tai tulee työskentelemään Suomeen, työnantajan tulee selvittää, mitä lakisääteisiä sosiaalivakuutusmaksuja tulee maksaa Suomeen.
Verkkopalvelu työnantajille
Jos olet yksityinen työnantaja, selvitystyössä sinua auttaa ETK:n palvelu sosiaalivakuutusmaksujen maksamisesta. Tämä verkkopalvelu auttaa selvittämään, mitä sosiaalivakuutusmaksuja työntekijästä on maksettava, kun työntekijä tulee työskentelemään Suomeen tai lähtee töihin ulkomaille.
Palvelu kertoo ja neuvoo sinulle, mitä maksuja työnantajan tulee maksaa Suomeen eri tilanteissa.
Suomen lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut ovat
- työeläkevakuutusmaksu
- työtapaturma- ja ammattitautivakuutusmaksu
- työttömyysvakuutusmaksu
- työnantajan sairausvakuutusmaksu ja vakuutetun (työntekijän) sairausvakuutusmaksu.
Lakisääteisten maksujen lisäksi usein maksettavaksi tulee työehtosopimuksiin perustuva työntekijäin ryhmähenkivakuutusmaksu.
Maksuohjeet
Ohjeet ja yhteystiedot lakisääteisten sosiaalivakuutusten järjestämiseksi löytyvät alla olevista linkeistä avautuvista erikielisistä pdf-esitteistä.
Suomen lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut:
- suomeksi (pdf)
- ruotsiksi/ på svenska (pdf)
- englanniksi / in English (pdf)
- ranskaksi / en français (pdf)
- italiaksi / in italiano (pdf)
- saksaksi / auf Deutsch (pdf)
- viroksi / eesti keeles (pdf)
- venäjäksi / русский (pdf)
Työnantaja voi valtuuttaa työntekijän järjestämään sosiaalivakuutukset Suomessa
Työnantajan tulee ottaa työeläke- ja työtapaturma- ja ammattitautivakuutukset valitsemastaan yhtiöstä. Työnantaja voi myös valtuuttaa työntekijän ottamaan puolestaan lakisääteiset sosiaalivakuutukset suomalaisesta vakuutusyhtiöstä.
Työnantajan tulee myös ilmoittaa työntekijän ansiot tulorekisteriin. Työnantaja voi valtuuttaa työntekijän tekemään ilmoituksen puolestaan.
Työntekijä toimittaa työnantajan allekirjoittaman valtakirjan valitsemaansa eläkevakuutusyhtiöön sekä tapaturmavakuutusta hoitavaan vakuutusyhtiöön.
Yrittäjän sosiaaliturva
Yrittäjä huolehtii itse lakisääteisten vakuutusten ottamisesta ja maksaa sosiaalivakuutusmaksunsa.
Yrittäjän tulee ottaa yhteyttä johonkin eläkelaitoksista sekä verottajaan selvittääkseen sosiaalivakuutusmaksuihin liittyvät velvollisuutensa.
Lue lisää Etk.fi:ssä:
- Työskentely ulkomailla
- Vakuutuspalkka
- Eläketurvan kattavuus ja vakuuttaminen/yrittäjät
- Ulkomainen työntekijä Suomessa
- Yhteystiedot (Ulkomaantyön vakuuttamisasiat)
Aiheesta muualla: