Vid utgången av år 2024 var medelvärdet för arbetsinkomsterna i FöPL-försäkringarna 25 000 euro/år och vid utgången av år 2023 var medelvärdet 23 700 euro/år. År 2024 gjordes de andra justeringarna av arbetsinkomst som ska göras regelbundet med tre års mellanrum enligt en lagändring. År 2024 justerades de arbetsinkomster som var under 25 000 euro/år som inte hade justerats under de senaste tre kalenderåren. Två tredjedelar av arbetsinkomsterna höjdes och en tredjedel av arbetsinkomsterna blev oförändrade. Medianhöjning var 4 000 euro, vilket är maximigränsen för höjning under lagändringens övergångsperiod.

Läs mer på Etk.fi:

Nyaste publikationen:

Granskning av nya företagares arbetsinkomster och den regelbundna justeringen av ikraftvarande försäkringars arbetsinkomster samt av beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst år 2023 finns i Pensionsskyddscentralens statistik- och analyspublikation.

Diagram och tabeller:

Närmare information om statistiktjänsten:

(Uppdaterad 23.9.2025)

Namn: FöPL-arbetsinkomst och justering av dem

Producent: Pensionsskyddscentralen

Statistikens webbsida: etk.fi/tilastot/yel-tyotulot-ja-niiden-tarkistaminen

Statistiken ingår i Finlands officiella statistik: Nej

Beskrivning

I den här statistiken ingår uppgifter om antalet personer som försäkrats enligt lagen om pension för företagare (FöPL) och arbetsinkomsterna i FöPL-försäkringarna samt resultaten från de regelbundna justeringarna av FöPL-arbetsinkomsterna.

Siffror om alla arbetspensionsförsäkrade samt försäkrade inkomster och arbetsinkomster publiceras i statistiken Arbetspensionsförsäkrade i Finland. Den statistikens definitioner avviker en aning från de som används i den här statistiken.

Datainnehåll

Statistiken innehåller uppgifter om antalet personer som försäkrats enligt FöPL och de fastställda arbetsinkomsterna för ikraftvarande, inledda och avslutade FöPL-försäkringar. Dessutom innehåller statistiken uppgifter om de regelbundna justeringarna av arbetsinkomsterna.

Klassificeringar

Arbetsinkomstens storlek, ålder, kön, bransch

Datainsamlingsmetoder och informationskälla

Uppgifterna plockas elektroniskt från arbetspensionssystemets intjäningsregister och från loggdata för beräkningstjänsten för FöPL-arbetsinkomst.

Uppdateringsintervall

En gång om året.

Tid för färdigställande eller publicering

Preliminära uppgifter i februari året efter statistikåret, de slutliga uppgifterna i september året efter statistikåret.

Tidsserie

Uppgifter finns att tillgå från och med år 2022.

Statistikerna FöPL-försäkrade efter ålder 2005–2022 och FöPL-försäkrade efter fastställd arbetsinkomst 2013–2022 innehöll i antalet försäkrade vid årets slut de försäkringar som upphörde årets sista dag (cirka 3 000–4 000 försäkringar under de senaste åren) till skillnad från siffran i denna statistik. Detta är bra att beakta om man jämför siffrorna i denna statistik med tidigare statistik. 

Ämnesord

FöPL-arbetsinkomst, FöPL-försäkrade

Arbetsinkomsten för FöPL-försäkringen

Arbetsinkomsten i företagarens FöPL-försäkring ska enligt lagen motsvara värdet av företagarens arbetsinsats. Pensionsanstalten fastställer arbetsinkomsten. Enligt lagen är arbetsinkomsten den lön som skäligen borde betalas om en person med motsvarande yrkesskicklighet skulle avlönas att utföra företagarens arbete eller den ersättning som annars kan anses i genomsnitt motsvara detta arbete. I den här statistiken studeras företagares fastställda arbetsinkomster utan inverkan av eventuell flexibilitet av arbetsinkomsten, dvs. tillskottsarbetspensionsförsäkringsavgift och nedsatt arbetspensionsförsäkringsavgift. Deras betydelse för den genomsnittliga arbetsinkomsten har under de senaste åren varit liten. Arbetsinkomsterna i FöPL-försäkringarna höjs årligen vid årsskiftet med lönekoefficienten. Arbetsinkomsterna i statistiken är i gängse priser.

Ikraftvarande, inledda och avslutade försäkringar

I försäkringarna som är i kraft vid utgången av året ingår inte de försäkringar som avslutas på årets sista dag.

I de inledda och avslutade försäkringarna ingår också sådana försäkringar som både börjar och avslutas under statistikåret. Företagaren kan åt gången ha endast en FöPL-försäkring. Företagaren kan ändå under året ha flera försäkringar som har börjat och/eller avslutats, och företagaren kan då finnas flera gånger i tabellens inledda och avslutade försäkringar.

Försäkringen anses ha börjat om det är företagarens första försäkring eller om det mellan den ifrågavarande försäkringen och den föregående försäkringen finns åtminstone en dags paus. Försäkringen anses ha avslutats om den har ett datum för avslutande och det inte finns någon ny försäkring som börjar genast följande dag. Således ska det mellan en försäkring som anses som avslutad och en följande försäkring finnas minst en dags paus. Till exempel anses byte av pensionsanstalt utan avbrytande av försäkring inte som inledande och avslutande av försäkring i statistiken.

Av de försäkrade har utöver antalen även uppgetts procentandelar av fördelningen enligt ålders- och arbetsinkomstklass. Procentandelarna för fördelningarna har beräknats separat för samtliga, kvinnor och män. 

För alla företagare finns det inte en fastställd arbetsinkomst i registret. Under de senaste åren har dessa företagares andel av alla de ikraftvarande försäkringarna varit cirka 0,1 procent. Dessa företagare har inte tabellförts separat i indelningen efter arbetsinkomstklass, men företagarna finns med i totalsummorna av antalet försäkrade också i indelningen efter arbetsinkomstklass. 

Begrepp i anslutning till justering av arbetsinkomster

Enligt FöPL som ändrats i början av år 2023 justerar pensionsanstalterna företagarnas arbetsinkomster regelbundet med tre års mellanrum. Enligt lagens övergångsbestämmelse kan den årliga arbetsinkomsten höjas högst 4 000 euro under övergångsperioden. Maximihöjningsgränsen är i kraft under de två första justeringarna som görs till företagarna efter lagändringen, men man kan avvika från den med företagarens samtycke.

Beräkningstjänsten för rekommenderad FöPL-arbetsinkomst är ett hjälpmedel för pensionsanstalten vid bestämning av arbetsinkomsten. Begynnelsedagen för justeringen av arbetsinkomsten anses vara den dag som pensionsanstalten har använt beräkningstjänsten för att få fram en rekommenderad arbetsinkomst för företagaren. Justeringen leder inte nödvändigtvis till att ett nytt förslag om arbetsinkomst sänds till företagaren om pensionsanstalten anser att företagarens nuvarande arbetsinkomst är på rätt nivå.

I statistiken studeras företagare för vilka:

  • det från och med justeringens begynnelsedag har hunnit gå minst tre månader.

När det om statistiken publiceras en preliminär statistik i början av året efter statistikåret, avgränsas studien till de företagare för vilka

  • det från och med justeringens begynnelsedag har hunnit gå minst tre månader och/eller
  • den fastställda arbetsinkomsten i registret hade ändrats efter att rekommenderad arbetsinkomst hade sökts och/eller
  • den fastställda arbetsinkomsten i registret före justeringen var inom marginalen för den rekommenderade arbetsinkomst som beräkningstjänsten gav.

Vid början av året vid sammanställningen av den preliminära statistiken har det ännu inte hunnit gå tre månader från starten av alla justeringarna, och därför är avgränsningen som används vid granskningen avvikande från statistiken.

Eftersom Pensionsskyddscentralen inte har uppgifter om den regelbundna justeringens begynnelse- och slutdatum, måste en slutsats dras om justeringens slutdatum från registret. Om arbetsinkomsten inte ändras i samband med justeringen, syns den inte i registret. I statistiken har tre månader använts som justeringstid. Efter tre månaders tid antas att arbetsinkomsten i registret är enligt justeringen. Uppskattningen om tre månader grundar sig på att efter att justeringen anhängiggjorts är utgångspunkten att den justerade arbetsinkomsten träder i kraft den andra kalendermånaden efter att justeringen börjat. I tidsperioden ingår en tid på två veckor för hörande av företagaren.

I statistiken anges antalet justerade arbetsinkomster samt medianen och medelvärdet av de justerade arbetsinkomsterna före och efter justeringen samt uppskattningen om deltid i den rekommenderade arbetsinkomsten från beräkningstjänsten (se närmare under Deltid).   

Arbetsinkomsterna justeras med tre års mellanrum från och med år 2023. Enligt övergångsbestämmelsen om justering av arbetsinkomsterna justerar pensionsanstalterna före utgången av år 2023 arbetsinkomsterna för de företagare som år 2023 har en arbetsinkomst som understiger 15 000 euro och före utgången av år 2024 arbetsinkomsterna för de företagare som år 2024 har en arbetsinkomst som understiger 25 000 euro, om inte företagarens arbetsinkomst har justerats väsentligt under de tre senaste kalenderåren. Dessutom justerar pensionsanstalterna före utgången av år 2025 arbetsinkomsten för de företagare i vilkas arbetsinkomster det inte har gjorts en väsentlig justering av arbetsinkomsten under de tre senaste kalenderåren. Som en väsentlig justering kan anvisningsvis betraktas en ändring på mer än 15 procent jämfört med den föregående arbetsinkomsten. På grund av övergångsbestämmelsen är de arbetsinkomster som ska justeras under olika år inledningsvis av olika nivå i fråga om arbetsinkomstens storlek. Detta syns också i statistiken. 

FöPL-arbetsinkomsten månadsvis

Den månatliga FöPL-arbetsinkomstsumman har räknats för den tid som företagaren har varit försäkrad under månaden i fråga. Arbetsinkomstsumman har räknats av de fastställda arbetsinkomsterna.

Arbetsinkomstsumman kommer att för år 2024 och därefter att publiceras som en del av statistiken över lönesumman per arbetspensionslag. (Työeläkelakikohtainen palkkasumma). 

Ålder

I statistiken är åldern den som personen har i slutet av statistikåret.

Bransch

I statistiken är branschen den 5-siffriga, dvs. branschen enligt den mest noggranna TOL2008-klassificeringen, som har använts i beräkningstjänsten för arbetsinkomst när en rekommenderad arbetsinkomst har beräknats för företagaren i samband med justeringen. I justeringarna har branschen fåtts från Skatteförvaltningens uppgifter. Branschen bestäms för företagaren utifrån det företag med störst omsättning av de företag som kan kopplas till företagaren från Skatteförvaltningens uppgifter. Jämförelsen av omsättningen görs från det senaste skatteåret. För en ny företagare är branschen en inmatad uppgift.

Deltid

Huruvida verksamheten i fråga om gällande försäkringar är ett deltidsarbete bedöms i den rekommendation till arbetsinkomst som beräkningstjänsten ger genom att företagarens parallella arbetsinkomster som försäkrats enligt andra arbetspensionslagar än FöPL beaktas vid beräkningen.   Inkomster som försäkrats annanstans tas i beaktande om de överstiger den nedre gränsen för inkomsterna, som är hälften av den nedre gränsen för FöPL (4 287,73 euro enligt 2023 års nivå). Inkomsterna jämförs med medianlönen för företagarens bransch. Den deltid som högst tas i beaktande i formeln är 80 procent. I statistiken betraktas sådan verksamhet som deltidsarbete som är deltidsarbete enligt formeln för beräkningstjänstens rekommendation till arbetsinkomst. Det finns inga tillgängliga uppgifter om eventuellt annan deltidsverksamhet eller att företagarens verksamhet trots andra arbetspensionsförsäkrade inkomster inte är deltidsarbete, och därför kan det inte beaktas i denna statistik.

Korrigeringsstorhet till antalet av de ikraftvarande försäkringarna 31.12.år 

Korrigeringsstorheten beräknas med ett års fördröjning. Med hjälp av korrigeringsstorheten kan man avstämma summan av de försäkringar som är i kraft vid årets slut, summan av de försäkringar som börjat följande statistikår minskat med de försäkringar som avslutats under följande statistikår med de försäkringar som är i kraft vid utgången av följande statistikår. En korrigeringsstorhet beräknas inte utifrån de preliminära statistiksiffrorna för följande år som publiceras under våren. Skillnaderna i korrigeringsstorheten beror på att försäkringsuppgifterna i registret har kompletterats och på eventuella korrigeringar i registret. Korrigeringsstorheten uppges för totalt-siffrorna för samtliga, kvinnor och män. 

Pensionsskyddscentralen (PSC) är ett lagstadgat samarbetsorgan och sakkunnig inom utvecklingen och verkställigheten av arbetspensionsskyddet.