Tulorekisteri

Työeläkealan tulorekisterihanke etenee

Tulorekisterin käyttöönottoa valmistellaan työeläkealalla kiivastahtisesti. Juna menee eteenpäin ja vauhti vain kiihtyy kesän kynnyksellä.

Työeläkela on mukana yhtenä merkittävänä toimijana kansallisessa tulorekisterihankkeessa. Työnantajat ja tilitoimistot sekä kotitalouden kaltaiset, tilapäiset työnantajat ilmoittavat tiedot ansiotuloista vuodesta 2019 alkaen tulorekisteriin, josta työeläkevakuuttajat saavat ne käyttöönsä.

– Testauksella varmistumme siitä, että palkanhallintaohjelmistot tuottavat tulorekisteriin sellaisen aineiston, joka on kelvollista työeläkkeiden toimeenpanossa, kertoo työeläkealan yhteistä tulorekisterihanketta koordinoiva kehityspäällikkö Tarja Keveri Eläketurvakeskuksesta.

Elokuussa tulorekisterin testaus laajenee

Työeläkealan tulorekisterihankkeessa päästään kesälomien jälkeen testaamaan tulorekisterin tulevia toimintoja täydessä laajuudessa, kun tulorekisterin sähköinen asiointipalvelu valmistuu testaukseen.

– Siinä vaiheessa pystymme taas laajentamaan testausta. Eläkealan syksyn tulorekisteritöihin osallistuville pidetään startti-info maanantaina 20. elokuuta. Siitä työ kiivastuu kohti loppuvuotta, Keveri kertoo.

Mittaluokaltaan ja vaikutusalueeltaan tulorekisteriin valmistautuminen on hyvin laaja ponnistus.  Työeläkelan projektissa työskentelee 120–200 henkilöä, ja määrä vaihtelee koko ajan riippuen tekemisen vaiheesta. Kun sähköinen käyttöliittymä tule testaukseen, uusia tulee mukaan.

Tulorekisteri käytössä vuoden 2019 alussa

Palkanmaksun ja ansioiden ajantasaiset tiedot tallentuvat 2019 alusta lukien tulorekisteriin. Eläke- ja etuustiedot ilmoitetaan tulorekisteriin vuodesta 2020 lähtien. Kansallinen tulorekisterihanke on valtiovarainministeriön alainen.

Verohallinnon uusi Tulorekisteriyksikkö ylläpitää tulorekisteriä. Tulorekisteri on sähköisenä tietokanta eikä sinne ilmoitettua tietoa jalosteta tai muuteta mitenkään.

Tietojen ajantasaisuus tuo hyötyjä työeläkealalle. Esimerkiksi eläkehakemusten käsittely nopeutuu, kun tiedot tulevat tulorekisteriin viiden päivän sisällä palkanmaksusta. Tulorekisteristä saatavien tietojen ajantasaisuus antaa työeläkevakuuttajille myös mahdollisuuksia kehittää omia palveluprosessejaan.

Lue lisää: