Chattibotti auttaa asiakkaita Etk.fi:ssä ja Työeläke.fi:ssä

Eläketurvakeskuksen asiakaspalvelu on ottanut käyttöön uuden chattibotti Tyynen, joka neuvoo asiakkaita sekä Etk.fi:ssä että Työeläke.fi:ssä. Botti on toistaiseksi vielä harjoitusjaksolla ja palvelee vain ilta-aikaan.

Chattibotin ideana on poimia keskusteluista ne, jotka toistuvat usein ja jotka hoituvat yleisneuvonnalla. Näin asiakaspalvelijat voivat keskittyä niihin tapauksiin, joissa tarvitaan yksilöllistä neuvontaa. Useimmissa tilanteissa botti toimiikin eräänlaisena hakukoneena, joka johdattaa asiakkaan esimerkiksi Työeläke.fi:ssä sijaitseviin ohjeisiin.

Chattibottia koulutetaan jatkuvasti

Eläketurvakeskuksen Tyyne Työeläkebotti ei ole itseoppiva, vaan se vastaa vain kysymyksiin, joita ihmiset ovat sille opettaneet. Tyyneä koulutetaankin jatkuvasti: Jos se ei tänään osaa jotain asiaa, jota siltä kysytään usein, voivat asiakaspalvelun niin sanotut bottikuiskaajat sen botille opettaa.

Alkuvaiheessa pääpaino chattibotin kouluttamisessa on ollut työeläkkeeseen liittyvissä asioissa, kuten työeläkeotteen pyytämisessä ja eläkkeen hakemiseen liittyvissä asioissa. Botti osaa myös neuvoa ulkomaisen eläkkeen hakemisessa, YEL-asioissa ja A1-todistuksen hakemisessa.

Tyyne palvelee aluksi asiakaspalvelun aukioloaikojen ulkopuolella

Tyyne Työeläkebotti sekä Eläketurvakeskuksen asiakaspalvelun asiantuntijat löytyvät ruudun oikeassa laidassa olevan Kysy meiltä chatissa -napin takaa. Chat-ikkuna on käytettävissä niillä sivuilla, joilla on Eläketurvakeskuksen asiakaspalvelun osaamisalueelle kuuluvaa asiaa.

Aluksi Tyyne palvelee iltapäivällä ja ilta-aikaan, eli kello 16-22, mutta jos harjoittelu menee hyvin, voidaan Tyynen antaa palvella chatissa vuorokauden ympäri.