Taloustieteen professori Francesca Bettio kertoo Työeläke-lehdessä näkemyksiään eläke-erojen syistä EU-alueella. (Kuva: Jenni Meronen)

Työeläke-lehti: Eläke-erot yleisiä EU-alueella

Huhtikuun Työeläke-lehti visualisoi keskieläkkeet Suomen kartalle ja piirtää naisten ja miesten eläke-erot maakunnittain. Lisäksi lehti kertoo ulkomaille maksettujen eläkkeiden top-maat sekä nostaa puheenaiheeksi eläke-erot EU-alueella.

– Sukupuolten eläke-ero Euroopan unionissa on hälyttävän suuri, toteaa italialainen taloustieteen professori ja Euroopan komission asiantuntija Francesca Bettio lehden aloitusjutussa.

Viime vuosina eläkeikää on EU-maissa vähitellen nostettu. Tällöin naisille on alkanut kertyä uran loppupäässä enemmän työvuosia.

– Työvuosia kertyy naisille vähemmän perheenperustamisiässä alle 45-vuotiaina. Jos tätä ongelmaa ei yritetä ratkaista, on selvää, että jonkin ajan kuluttua naiset eivät voi enää kuroa eroa umpeen, kertoo lehdessä taloustieteilijä Bettio.

Sukupuolten eläke-eroja EU:n komissiolle tutkinut Bettio saapuu toukokuussa Suomessa pidettävän konferenssin pääpuhujaksi.

Tasa-arvonäkökulman laajennusta tuo lehteen Abdirahim ”Husu” Hussein kolumnillaan Haloo, kantasuomalaiset! Hän muistuttaa, että yhteiskunnan rakenteista ja niiden olemassaolon oikeutuksesta pitäisi osata kertoa myös niille, joille rakenteet eivät ole alkuunkaan tuttuja. Husu toimi Eläkettä myös minulle -kampanjan keulakuvana, ja näistä kokemuksista hän ammentaa aineksia kirjoitukseensa.

Kuntoutus avaa reittejä takaisin työhön

Työeläkekuntoutus on yleisesti ottaen jo nyt aika ketterää, mutta yksilöllisyyttä ja valmentavaa kannattelua kaipaavat etenkin kuntoutusasiakkaat. Kuntoutusyhteistyön tiivistymisestä kertovat lehteen haastatellut työeläkekuntoutuksen toimijat.

–Tukea ollaan valmiita tarjoamaan, jos asiakkaan tilanne sitä vaatii. Motivaation tulee kuitenkin olla kunnossa, toteaa työeläkeyhtiö Varman kuntoutuksen kehityspäällikkö Merja Valle.

Nykyisin jo kolme viidestä työeläkekuntoutujasta palaa työelämään. Eri toimijoiden yhteistyön tiivistämisellä kuntoutuksen käynnistymistä olisi mahdollista aikaistaa.

Lehden kannessa esiintyvä Ilmarisen tuore eläkejohtaja Nina Bruun kertoo oman kasvutarinansa kesätyöntekijästä päättäjän paikalle.

Digilehteen, Työeläke 2:2018

Työeläke-lehti on työeläkealan ammatti- ja sidosryhmälehti, jota julkaisee Eläketurvakeskus.

päätoimittaja Kati Kalliomäki, 050 330 1343, kati.kalliomaki(at)etk.fi
toimituspäällikkö Anne Iivonen, 050 575 7134, anne.iivonen(at)etk.fi