Suomen eläkemaksut eurooppalaista keskitasoa

Suomessa eläkemaksut ovat eurooppalaista keskitasoa. Voiko maksua alentaa vai pitääkö sitä nostaa? Tätä mietitään, kun tiheällä kammalla etsitään keinoja Suomen kilpailukyvyn parantamiseksi.

Työeläke-lehden lokakuun numerossa erityisasiantuntija Mika Vidlund (kuvassa) tuo esiin eläkemaksujen kehityksen eri maissa. Maksuosuudet jakautuvat työnantajien ja työntekijöiden kesken, ja monissa maissa työntekijä maksaa enemmän kuin Suomessa.

Lähivuosina työntekijän maksuosuudet ovat kasvamaan päin myös meillä. Ensi vuoden työeläkemaksut vahvistuvat vasta lokakuun lopulla, mutta nyt jo tiedetään kilpailukykysopimukseen sisältyvä työnantajan maksuosuuden aleneminen.

EU-maiden eläkejärjestelmät ovat monenkirjavia, mutta huolenaiheet ovat yhteneväiset. Laahaava talouskehitys ja alhaiset korkotuotot vaikuttavat myös eläkejärjestelmien kestävyyteen. Nykyistä talouskehitystä seuraa silmä tarkkana lehteen haastateltu Pensions Europen pääsihteeri Matti Leppälä.

Eläkeuudistuksessa monta plussaa

Työeläkeuudistus kolkuttaa ovella. Ensi vuoden alusta lukien vanhuuseläkeiän alaraja nousee portaittain kunnes saavuttaa rajapyykin 65 vuotta – ja porhaltaa lähivuosikymmeninä sen ylikin.

– Plussaksi eläkeuudistuksessa nousee periaatteiden selkeys ja tasapuolisuus. Työeläke on yhtä reilu kaikille, sanoo lehteen haastateltu työeläkeyhtiö Ilmarisen varatoimitusjohtaja Sini Kivihuhta.

Varhaiset eläkereitit ovat ylipäätään vähentyneet ja työkyvyttömyyttä loitonnetaan aktiivisella kuntoutuksella. Erot työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisessä kytkeytyvät ammatilliseen asemaan ja koulutustasoon. Tämän osoittaa tutkija Anu Polvinen, joka tutkii sosioekonomisten erojen vaikutusta työkyvyttömyyteen.

– Tuki- ja liikuntaelinten sairauksissa työntekijöillä on kuusikertainen riski siirtyä ylempiä toimihenkilöitä todennäköisemmin työkyvyttömyyseläkkeelle, Polvinen osoittaa.

Viidesti vuodessa ilmestyvä aikakauslehti Työeläke on työeläkealan ammatti- ja sidosryhmälehti. Lehteä julkaisee Eläketurvakeskus.

Digilehteen, Työeläke 4:2016

Lisätietoja Työeläke-lehdestä: