Sähköisen asiointipalvelun ensiaskeleet

Lanseerasimme lokakuussa Eläketurvakeskuksen (ETK) sähköisen asiointipalvelun lyhyen koekäyttöjakson jälkeen. Jos sinulla on meillä ETK:ssa työeläkeasia vireillä tai jos haluat olla yhteydessä meihin, on asiointipalvelu juuri sinua varten.

Asiointipalvelussa voit tarkistaa ETK:ssa auki olevan asian tilan. Asiointipalvelussa näkyy ulkomaan eläkehakemuksen, ulkomaantyön vakuuttamisen asioiden ja vakuuttamisen valvonnan käsittelyn tilanne. Voit esimerkiksi nähdä, onko hakemuksesi Ruotsin vanhuuseläkkeestä lähetetty naapurimaahan käsiteltäväksi tai onko A1-todistushakemuksesi Saksan komennusta varten ratkaistu.  Voi asioida myös yrityksen tai toisen henkilön puolesta. Tähän tarvitset Suomi.fi-valtuutuksen.

Tällä hetkellä asiointipalvelumme tarjoaa sinulle seuraavia mahdollisuuksia:

  • Voit nähdä ETK:ssa auki olevan asiasi tilan.
  • Voit nähdä ETK:ssa päätetyn asiasi ratkaisun.
  • Voit lähettää ETK:lle Suomi.fi-viestin.
  • Voit asioida sähköisellä valtakirjalla (Suomi.fi) toisen henkilön tai yrityksen puolesta.
  • Voit tarkistaa oman työeläkelaitoksesi ja siirtyä kyseisen laitoksen palveluun.
  • Voit siirtyä tarkistamaan työeläkeotteesi tietoja.

Pääset asiointipalveluun Työeläke.fi ja Etk.fi -sivustojen kautta tai suoraan osoitteesta https://asiointi.etk.fi.

Sähköisen asiointipalvelun käyttö edellyttää tunnistautumista. Voit tunnistautua pankkitunnuksilla, Katso-tunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Ota Suomi.fi-viestit käyttöösi

Pääset asiointipalvelun kautta myös Suomi.fi-viesteihin. Suosittelemme Suomi.fi-viestien käyttämistä, sillä niiden avulla voit lähettää ETK:lle ja muille viranomaisille viestejä ja liitteitä tietoturvallisesti. Voit myös vastaanottaa viestejä ETK:lta ja muilta viranomaisilta, kun kirjaudut Suomi.fi-palveluun ja annat viranomaisille luvan sähköiseen viestintään.

Älä siis lähetä meille sähköpostia, lähetä Suomi.fi-viesti!

Chattaa tai varaa aika

ETK:n asiakaspalvelijat ovat apunasi asiointipalvelussa, sillä Etk.fi:stä ja Työeläke.fi:stä tuttu chat toimii myös asiointipalvelussamme.

Lisäksi asiointipalvelussa on linkki sähköiseen ajanvaraukseen, jonka kautta voit varata meille käynti-, soitto- tai verkkoneuvotteluajan.

Lisäämme palveluun lähiaikoina lyhyitä ohjetekstejä ja selitteitä, jotka selventävät käsittelyvaiheiden ja ratkaisujen merkityksiä. Lähetetyn työntekijän todistuksen (A1) hakeminen tulee siirtymään sähköiseen asiointipalveluun myöhemmin.

Vierailijoita ympäri maailman

Sähköisessä asiointipalvelussa on marraskuun loppuun mennessä asioinut lähes 1 500 vierailijaa ja käyntejä on kertynyt yhteensä 1532. Enimmillään yhden päivän aikana kävijöitä on ollut 45 kappaletta. Vierailut ovat kestäneet keskimäärin minuutin ja 48 sekuntia. Vierailuja on tehty eniten Suomesta, mutta käyntejä on tehty myös Yhdysvalloista, Kanadasta, useimmista EU-maista ja Thaimaasta.

Anna palautetta

Sähköinen asiointipalvelu on, Neil Armstrongia lainatakseni, pieni askel ihmiskunnalle, mutta suuri askel asiakkaillemme. Voimme vihdoin tarjota asiakkaillemme sähköisen palvelun, joka mahdollistaa jo jonkin verran itsepalvelua sitä haluaville.

Tämä on ensimmäinen versio asiointipalvelusta ja kehitystyö jatkuu edelleen. Jos sinulla on ajatuksia tai palautetta palvelusta, älä epäröi, vaan kirjaudu palveluun ja paina “anna palautetta” -nappia.

Siirry ETK:n sähköiseen asiointipalveluun!

Lisätietoa Suomi.fi-palvelusta

Suomi.fi-viestit
Suomi.fi-valtuudet
Suomi.fi-tunnistautuminen

0 kommenttia

Kommentoi

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lähettääksesi kommentin, ratkaise oheinen laskutehtävä. *